Tworzenie strony internetowej – od czego należy zacząć?
Kilka słów krótkiego poradnika dla osób, które planują założenie swojej pierwszej strony internetowej. Każda strona jest inna i innym ma służyć celom. Mam nadzieję, że nasze podpowiedzi pozwolą Wam uporządkować plan działania, a jednocześnie oszczędzić trochę czasu i pieniędzy.
Uruchomienie profesjonalnej strony internetowej wymaga zapewnienia jej domeny oraz hostingu. Domena to nic innego jak adres waszej strony internetowej wzbogacony przez wybraną przez Was końcówkę. Nazwa domeny powinna korespondować z zawartością strony lub nazwą firmy w przypadku przedsiębiorców. Dobrze dobrana nazwa może nam pomóc w pozycjonowaniu. W tym celu powinna zawierać słowa związane z daną branżą lub dziedziną. Warto wspomnieć, że dla stron kierowanych na polski rynek najlepsze rozszerzenie to PL, które jednoznacznie się kojarzy. Odradzamy używanie domen bezpłatnych, które są często oparte na dziwnych i mało popularnych rozszerzeniach. Koszt domeny PL rozpoczyna się od kilkunastu złotych za pierwszy rok użytkowania, a zatem nie warto oszczędzać. Kolejnym krokiem jest wybór hostingu. Musimy wybrać dostawcę serwera, czyli miejsca, gdzie będą znajdować się pliki naszej strony. Serwer ten pozwala również by stronę mogli oglądać internauci, dzięki udostępnieniu określonej wielkości transferu danych. Zastanów się jaka oferta jest dla Ciebie korzystna, bo nowa strona zazwyczaj nie wymaga wielkich mocy. Ponad to sklep internetowy będzie potrzebował lepszego wsparcia, niż zwykła strona wizerunkowa lub prywatny blog. Nie wchodząc w szczegóły warto zaznaczyć, że na rynku istnieje wiele rodzajów usług hostingowych, a jak analizować oferty opisaliśmy w tym poście.
Innymi słowy jakie cele stawiasz przed swoją stroną internetową. Cele te powinny przełożyć się na sposób, a co za tym idzie koszt realizacji. Jeżeli Twoja strona to prywatny blog, a zatem ma być formą ekspresji jej autora, to zazwyczaj będziesz dążyć do ograniczenia nakładów. Nic w tym dziwnego, skoro strona ma być jedynie Twoim hobby, a nie źródłem utrzymania trzeba zachować rozsądek. Inaczej jest w przypadku stron, które mają zarabiać jako sklepy internetowe lub jako strony wizerunkowe.
Takie strony to już na starcie spora inwestycja, bowiem poświęcisz im nie mało czasu, a na zyski nie liczysz. Do rozważenia masz zatem przygotowanie strony w oparciu o gotowe szablony udostępnione przez serwisy blogowe takie jak Blogger, Blog.pl i inne lub samodzielne "postawienie strony" z wykorzystaniem oprogramowania open sourcowego, które również udostępnia proste, darmowe szablony. Najczęściej stosowanym open source jest Word Press, który w rozwiniętej, zaawansowanej formie może zostać również użyty do przygotowania stron profesjonalnych. Samodzielna praca nad stroną wymaga głębszego zapoznania się z tematem, co już na starcie wymaga sporego wkładu pracy. Warto na początek poczytać i pooglądać bowiem na YouTube można znaleźć sporo ciekawych i inspirujących materiałów w tym zakresie.
Skoro nasza strona ma zarabiać, bo z założenia powinna przyciągać klientów, to trudno zakładać, że będzie to inwestycja bezkosztowa. Jak powstają strony za 2 stówy, to już pisaliśmy, a zatem by się nie powtarzać krótko podsumujemy. Możemy zlecić realizację strony amatorom, np. koledze, czy szwagrowi (który czuje temat i weźmie 200), "prawie profesjonalistom", czyli ludziom, którzy coś liznęli, ale raczej metodą prób i błędów, a na co dzień pracują na darmowych szablonach podmieniając kolory. Możemy też zlecić stronę profesjonalistom i tu się nie będę rozwodził nad tematem, bo to i tak artykuł sponsorowany. Alternatywnie, możemy wykupić stronę w ramach systemów abonamentowych, które mają swoje wady i zalety. Główną zaletą jest fakt, iż stronę poskładamy szybko z prostych klocków. Wadą jest fakt, że będzie ona zwykle za prosta i za mało elastyczna nawet dla niewymagającego użytkownika. Kwestię kosztów pomijam bo wystarczy zsumować abonamenty miesięczne, by przekonać się, że w dłuższym terminie tanio nie będzie. Innymi słowy odradzamy. Zdecydowanie lepiej postawić na polską młodzież, w akademikach też trzeba za coś żyć.
Portal to taka ekstraklasa stron internetowych. Mają szeroko rozbudowane możliwości działania. Interakcje z użytkownikami, możliwość logowania, oceniania, opiniowania, wyliczania i co tam jeszcze będziecie chcieli. Innymi słowy portal to prawdziwy kombajn internetowy. Często nawet proste z założenia projekty mają bardzo rozbudowane mechanizmy zakodowane w swoim wnętrzu. Bowiem to, że coś się wyszukuje, analizuje, komunikuje aktywnie w wielu kierunkach itp. zawsze jest zasługą złożonego kodu. Komu zlecić portal? Tu sprawa jest prosta bo wyboru nie ma dużego. Student odpada, za dużo roboty, brak wiedzy i zespołu by objąć cały projekt. Mistrzowie od stron za stów parę, ale więcej niż dwie to też nie ta skala zawodnika. Jedyna droga to profesjonaliści w najbardziej skromnym wydaniu frontendowiec oraz backendowiec, którzy spowodują, że portal nie tylko będzie dobrze wyglądał, ale i sprawnie funkcjonował.
O kluczowych dla efektywności sklepu sprawach pisaliśmy tutaj. Sprawdźcie, czy już na etapie planowania nie odbieracie sobie szans na wysokie zyski. Teraz w kilku zdaniach o waszym przyszłym sklepie. Kwestia własności jest w tym momencie kluczowa. Możecie bowiem używać sklepu nie będąc jego właścicielem. Tak działają sklepy w modelu SaaS (software as a service). Sklep jest Wam wówczas wynajmowany i w ramach abonamentu miesięcznego macie dostęp do swojego konta. A na koncie tym możecie poukładać sklep wedle własnego uznania oraz zgodnie z możliwościami technicznymi. Częstą praktyką jest to, że abonamenty różnicuje się od poziomu złożoności sklepu, im więcej chcesz tym więcej płać. Rozwiązania typu SaaS nie są złe, o ile jesteś na bardzo początkowym etapie biznesu i masz niewielkie wymagania. Szczegóły znajdziesz w poście Jak działają gotowe sklepy internetowe? Praktyka naszych doświadczeń z klientami polega przede wszystkim na tym, że przerażają ich ograniczenia techniczne oraz comiesięczne koszty, które w skali roku potrafią przewyższyć koszt postawienia bardzo przyzwoitego sklepu specjalnie dla Was. A to przecież dopiero pierwszy rok działania. Dlatego też docelowym rozwiązaniem dla skutecznego i efektywnego biznesu w sieci jest Twój własny, a nie wynajmowany sklep internetowy. Są one droższe niż strony wizerunkowe, ale mają też większe możliwości i wymagania. Jest to zatem inwestycja, która ma się szybko zwrócić. Dlatego raz jeszcze zachęcam Was do przeczytania postu "Dobre e-sklepy naprawdę świetnie sprzedają".
Opowiedz nam, czego potrzebujesz. Możesz liczyć na nasze pomysły i pomoc.
Komentarze
Powiązane zobacz więcej
wpisyZaufali nam
Dodaj komentarz