(function(w,d,s,l,i){w[l]=w[l]||[];w[l].push({'gtm.start': new Date().getTime(),event:'gtm.js'});var f=d.getElementsByTagName(s)[0], j=d.createElement(s),dl=l!='dataLayer'?'&l='+l:'';j.async=true;j.src= 'https://www.googletagmanager.com/gtm.js?id='+i+dl;f.parentNode.insertBefore(j,f); })(window,document,'script','dataLayer','GTM-NDVMR27');

ROAS vs ROI: Które z nich należy wykorzystać do określenia celów?

Monitorujesz skuteczność kampanii reklamowych na podstawie ROAS lub ROI? 
Sprawdź, czy monitorujesz wyniki w odpowiedni sposób. 

Czym jest ROAS?

ROAS oznacza „zwrot wydatków na reklamę”. Pomaga zmierzyć, ile przychodów generuje każda złotówka wydana na reklamę. ROAS może być dobrym wskaźnikiem do oceny skuteczności kampanii, ale nie w każdym przypadku będzie to dobra opcja. 

Wskaźnik może być pomocny w weryfikacji, czy kampania reklamowa dobrze działa. 

Jak obliczyć ROAS?

ROAS można obliczyć w następujący sposó - Dzielimy przychody z reklam przez kwotę budżetu reklamowego. Ten wynik można pomnożyć przez 100%, aby uzyskać postać procentową. 

Przykład: 

Przychód z reklam: 6050 zł 
Wydatki na reklamę: 1000 zł
ROAS: (6050 / 1000) x 100% = 605% 

Czym jest ROI?

ROI oznacza „zwrot z inwestycji” i jest miarą rentowności Twojej firmy lub poszczególnych projektów w tym kampanii reklamowych. ROI to kluczowy wskaźnik, który odpowie na pytanie - czy dane działanie jest rentowne, gdy uwzględnimy wszelkie koszty z nim związane. Zatem w przypadku marketingu internetowego należałoby spojrzeć przez pryzmat całości kosztów związanych ze sprzedanymi produktami. Do budżetu reklamowego dodamy wówczas inne elementy kosztów np. wynagrodzenie pracownika, czy koszty wysyłki paczek w przypadku sklepu internetowego.

Jak obliczyć ROI?

Aby obliczyć wartość ROI, należy od kwoty przychodów odjąć całość kosztów poniesionych w związku z uzyskaniem tego przychodu np. wydatki na produkcję, wysyłkę, czy budżet przeznaczony na reklamę oraz koszty obsługi tego budżetu. Następnie uzyskany wynik dzielimy przez sumę obliczonych wcześniej wydatków. W tym przypadku również można pomnożyć wynik przez 100%, aby uzyskać postać procentową. 

Przykład:

Koszty produkcji, logistyki i pracownicze: 2500 zł 
Kampania reklamowa: 300 zł 
Przychód: 5000 zł 
ROI: (5000 - 2800) / 2800 x 100%  =  78,57% 

Który wskaźnik jest najlepszy do analizy skuteczności kampanii? 

Jeśli jesteś właścicielem firmy, to wiesz, że wysoki zwrot z inwestycji jest ważny, aby osiągnąć sukces. Patrzysz również na swój biznes globalnie przez pryzmat wszelkich związanych z nim kosztów. Natomiast w przypadku kampanii digitalowych zwykle specjaliści od marketingu nie mają pełnej wiedzy na temat ogólnych kosztów prowadzenia biznesu. Muszą natomiast mieć możliwość oceny jakości prowadzonych działań reklamowych. Stąd we wszelkich analizach, case’ach oraz artykułach dominuje wykorzystanie ROAS.

Szukasz profesjonalnych rozwiązań?

Opowiedz nam, czego potrzebujesz. Możesz liczyć na nasze pomysły i pomoc.

Komentarze

Dodaj komentarz

Zaufali nam